søndag den 11. august 2013

Cassias Valg - Ally Condie (Matched #1)





Titel: Cassias Valg

Forfatter: Ally Condie

Serie: Matched #1

Genre: Dystopia

Udgivet af: Cicero
Udgivelsesår: 29 apr. 2011







Resume:
Samfundet bestemmer. Hvem du skal elske. Hvor du skal arbejde. Hvornår du skal dø. Cassia har altid stolet på, at Samfundet vidste, hvad der var det rette for hende. Så da hun på sin store aften får at vide, at det er hendes gamle barndomsven Xander, hun skal matches med, er hun lykkelig. Et kort øjeblik.   Da hun kommer hjem og sætter sit mikrokort i portalen, toner en anden dreng nemlig frem på skærmen: Afvigeren Ky, som hun altid har været lidt tiltrukket af. Kan Samfundet begå en fejl? Og hvad sker der, hvis man udfordrer Samfundet og begynder at træffe sine egne valg?


Plot:
Adalat: Plottet i denne bog skuffede mig en del, det var alt for langsomt hvilket resulterede i at jeg ville kede mig en del ind imellem de gange hvor jeg kunne tage mig sammen til at sidde og læse den. Plottet lød interessant nok i begyndelsen og jeg må indrømme jeg var fascineret, men ikke nok til at kunne gøre bogen færdig, da der simpelthen skete alt for lidt. Matched er den første bog jeg simpelthen har været nød til at opgive at læse færdig især når der var under 80 sider tilbage. Der er ikke rigtig meget andet at sige end at det her endte med helt klart ikke at være min slags bog.

Dina: ”Cassias Valg” er fra starten af en fængende historie, men jo længere man når ind i den, jo mere halter det med at koncentrerer sig om den. Den bliver lidt kedelig efter min mening og jeg føler lidt at jeg ikke gider at læse videre. Det en fin historie, handlingen er god og kærlighedshistorien endnu bedre. Kærlighedshistorien er rigtig sød. Det jeg fik ud af den, var, at selv om man er forskellige kan man godt elske hinanden. Udover det er der ikke rigtigt noget at sige.

Karakterene:
Adalat: Vi har vores hovedperson Cassia, fra det øjeblik jeg startede Matched kunne jeg se at jeg ikke ville blive tilfreds med Cassias personlighed og de beslutninger hun traf, der var flere øjeblikke hvor jeg bare ikke ville kunne holde hendes indre monologer ud og var nød til at tage en pause. 
Vi har også Ky, og han er stort set den eneste grund til at jeg nåede så langt ind i bogen som jeg gjorde. Da han var meget mere overvejet og velskrevet. Men jeg syntes heller ikke vi hørte nok om ham.

Dina: Jeg har givet tre hjerter, fordi hovedpersonerne og bipersonernes, personligheder passer rigtig godt ind i plottet. Hovedpersonen Cassia har som alle andre underlagt sig Samfundet, og den måde hun langsomt begynder et oprør inde i sig selv, giver mening og er skrevet sådan at der ikke er huller og lignende. 

Kreativitet:
Adalat: Den verden Ally Condie har opbygget er utroligt fascinerende og samtidig giver den kuldegysninger. Hvis jeg ser bort fra plot og karakterene så bliver man helt opfanget af alle reglerne og hvordan hele samfundet egentlig fungere, det der giver en kuldegysninger er at man rent faktisk kan forestille sig at samfundet en dag langt ud i fremtiden rent faktisk vil ende med at se sådan ud. Så det er langt fra manglen på kreativitet der havde del i at jeg var så utilfreds med denne bog. 


Forfatterens Skrivestil:
Adalat: Jeg er lidt i konflikt med mig selv når det kommer til at bedømme Ally Condies måde at skrive på da hun på den ene side gør et enestående job i at skabe og gennemtænke dette samfund men på den anden side er der alt for lidt dialog og for mange indre monologer Cassia har med sig selv, hvilket nemt er med til at gøre at læseren ender med at kede sig en del. 

Dina: Jeg har kun givet Ally Condie to hjerter, og det har jeg gjort, fordi jeg ikke kunne koncentrerer mig om at læse hendes bog, den var ikke skrevet så den holdte mig fanget.

Coveret:
Adalat: Jeg var vild med coveret til bogen, da det er tydeligt at der er en meget dybere betydning bag det, end bare en pige med festkjole på i en glaskugle. Det fanger opmærksomheden ret hurtigt, da man kan se at pigen prøver at finde en udvej men at det nærmest er umuligt. 

Dina: Jeg har givet forsiden fire hjerter, fordi jeg synes den er absolut fantastisk! Den passer til handlingen, på forskellige måder. Cirklen omkring pigen viser at hun er fanget, og den grønne kjole er en del af bogen. Jeg synes det er helt vildt pæn!



 Hjerter:
(Dina)

 Plot:    
Karaktererne:   
Forfatteren:   
Coveret:     

Overalt Vurdering:
   

-----------------------------------------------------

Hjerter:
(Adalat)

 Plot:  
Karaktererne:   
Kreativitet:    
Forfatteren:   
Coveret:    

Overalt Vurdering:

  

Ingen kommentarer:

Send en kommentar